APO-701 je jednoradličný nesený obracecí pluh vybavený nožovým krojidlem.
Je primárně konstruován pro traktor MT8-MINI a tomu odpovídají i technické parametry.
Záběr: 25cm
Maximální hloubka orby: 18cm
Vnitřní světlost rozchodu kol traktoru pro který je pluh konstruován: 48cm (pozor, udávaný rozchod kol v technických parametrech traktorů je míněn vždy na střed šířky pneumatik, není to tedy veličina, kterou potřebujeme pro hodnocení vhodnosti pluhu)
Aste má vnitřní světlost rozchodu kol: 58cm
Co je míněno záběrem pluhu ukazuje obrázek:
Je to velmi důležitý parametr, zejména proto, že pluh je obracecí (vodorovné ložisko obracení musí zůstat na středu zavěšení TBZ aby byla zajištěna stejná pozice levé a pravé radlice při obracení radlic na souvrati orby) a jeho přestavitelnost záběru je malá, přesněji pro Aste nedostatečná. Při maximálním přestavení záběru (cca 3cm), ostří pluhu stále nedosahuje vnitří strany pneumatiky. Je zřejmé, že pro takový traktor je potřeba pluh s větším záběrem, nebo nějaké technické opatření, které zvětší přestavitelnost záběru. Ve výsledku tedy potřebujeme dosáhnout zmenšení aktuálního záběr pluhu APO-701 (pro Aste vychází cca 30cm), a nebo ještě jinak: potřebujeme posunout ostří pluhu k vnitřní straně pneumatiky a zároveň zachovat polohu vodorovného ložiska obracení radlic na středu TBZ.
Celá úvaha by samozřejmě byla konstrukčně jednodušší, pokud by pluh nebyl obracecí, ale pouze jednostranný.
Orba s takto nevhodným pluhem, kdy skutečný záběr pluhu je větší než konstrukční, má dost nepěkné výsledky. Nejen, že spolehlivě nezaklápí, ale rovněž neudrží řádně stopu a může dojít až k mechanickému poškození pluhu (ohýbalo se mi krojidlo), nebo TBZ traktoru (tak daleko jsem to dojít nenechal).
Tento problém jsem na své sestavě ASTE + APO-701 vyřešil tak, že jsem otočil rám pluhu o 180° na svislém čepu, čímž jsem se při max. vysunutí nastavení záběru dostal právě k vnitřní straně pneumatiky (zadní kola Aste jsou otočena na nejmenší vnitřní světlost).
Obrázky reprezentují již otočený rám, ale ještě není posunut na max. záběr, teprve pak bude ostří pluhu v rovině s pneumatikou.
Úpravou ale došlo k porušení těžiště pluhu a jeho obracení se stalo velmi obtížné a nespolehlivé. Dále jsem přišel o možnost nastavovat velikost záběru pluhu.
Dodatečným konzolovým závažím upevněným na vodorovnou část rámu pluhu jsem vyladil těžiště na původní hodnotu a obracení radlic se opět stalo snadným. Šířka záběru je ponechána fixní = 25cm.
Orba s takto upraveným a přestavěným pluhem konečně začala splňovat očekávání na kvalitu a přesnost orby, zejména při využití automatiky Monroematic.
Pokud si tedy budete pořizovat nový pluh, nebo budete chtít přizpůsobit nějaký stávající pro své Aste, vezměte v úvahu výše popsané řádky.
Další velmi důležitý parametr je hloubka orby, společně s předchozím parametrem tvoří tzv. orebný poměr. Orebný poměr má vliv nejen na správné zaklápění skývy, ale rovněž na měrný odpor, což se pak mimo jiné projeví i na možném prokluzu kol traktoru.
Nyní slíbená trocha teorie, vysvětlující použité pojmy.