Menu

Galerie

Zajimavosti

Kategorie: Servis

Mé osobní zkušenosti z oprav

Nesvítí vám světla? Neblikají směrovky? Nesvítí kontrolky v palubní desce? Pokusím se postupně zveřejňovat své zkušenosti z oprav.

Oprava palubní desky.

  1. nesvítí kontrolky
  2. otáčkoměr se protáčí, neukazuje
  3. teploměr chladící kapaliny neukazuje

Aby bylo možno se dostat k palubní desce a vyjmout jí je nezbytné sejmout volant, odšroubovat rámeček palubní desky a z volantové tyče sejmout ovladač hydrauliky. Pak lze rámeček po rozpojení konektorů ovládání blinkrů a světel přesunout přes volantovou tyč a posunot jej co nejvýš po páce ručního plynu. Přístrojová deska je uchycena v rozích 4 šrouby. Po odpojení bovdenu náhonu tachometru a odpojení 2 konektorů z palubní desky lze palubní desku vyjmout z traktoru. Koroze vnějšího plechového krytování a prakticky všech šroubů. Prach a bahno.... plastové díly po rozebrání "do šroubku" lze docela dobře očistit, horší to bude s "plechařinou". Žárovky lze vyměnit po odkrytování velmi pohodlně, bohužel až po demontáži oplechování a zejména vyjmutí přístrojové desky z traktoru.

Po pečlivém vyčištění od nánosů bahna a prachu se objevilo poškození tištěného spoje. Bahno přerušilo "chodbičky" tištěného spoje a odpojilo kontrolky od napětí z konektoru. Opravu jsem provedl pájkou, možná nevzhledně, ale funkčně. Kupodivu po napojení do traktru se téměř všechny kontrolky, i ty, které netuším přesně k čemu jsou, rozsvítily :-) Uvidíme, co se bude dít, až nastartuji motor,  každopádně dobíjení a tlak oleje jak doufám tutově zhasnou.

Resumé: kontrolky svítí a samozřejmě zhasínají jak se očekávalo. Palivoměr po krátkém čase také našel svou hladinu, jen teplota motoru vypadá nevěrohodně, pohyb ručičky je na celkové výseči docela nepatrný. Co se však oživit ani důkladným vyčištěním nezdařilo byl otáčkoměr. Nicméně se zdá, že motohodiny počítá, je tam mechanický převod z bowdenu.

Musím říci, že mi vydatně pomáhají telefonické konzultace s panem Lacinou z Traktorservisu. Většina "tipů" na příčiny závad se potvrdily zcela nebo alespoň z části.

Při jízdě po rozbitých asfaltkách se traktor najednou rozvibroval takovým způsobem, že se zdálo, že se musí rozsypat. Nerozsypal, ale přestal svítit a doma pak i startovat.

Sekundární elektropříčina upadlý přívodní kabel spínačů světel a blinkrů a dále ztráta kontaktu v patici kabelu do palubní desky. Primární příčina je patrně vychozený kardan od spojky do převodvky.

Další závada se objevila záludně posléze, kdy po pár dnech zdánlivé nečinnosti (lehčí práce na zahradě) přestala jít elektrika úplně. Příčina: urezlé konektory v patici přívodu od baterie hned za startérem. Je zde vytvořena z konektoru jakási odbočka, která upadla. Elektroinstalace je zdá se slabé místo tohoto stroje.

Záhada s upadlou odbočkou vyřešena. Jedná se o pojistku! Zvláštní druh jištění el. instalace tavným drátem právě v této odbočce, existuje jako seriózní ND. V mém případě ale nešlo o "vypálení pojistky", ale o korozi.

A máme tady další lahůdku: začala "padat" hadraulika. Míněno, že těsnění v hydraulice zvedání ramen TBZ propouští olej. Ramena pak v určitém rozsahu padají a zase se zvedají jak elektronika neustále se snaží udržet polohu ramen. Dnes jsem píst vyjmul. Je zde O kroužek s podpěrným teflonovým kroužkem. Jsou v něm vyryty jakés stopy, nijak hluboké. Uvidíme co to udělá s novým těsněním.

Vnější průměr pístu 65mm,

Vnitřní průměr drážky 55mm,

Šířka drážky 9mm.

Takže lze říci, že závada nebude v těsnění. Zřejmě se jedná o elektronickou chybu, patrně jde o vyhodnocování polohy ramen. Detektivka pokračuje.... je ovšem ještě možné, že je potřeba prostě jen vyměnit filtr hydrauliky a náplň převodovky. 

Jinak se musím omluvit předchozímu japonskému uživateli. Všudypřítomné bahno a prach, dalo by to květináč japonské hlíny, jsem po půlročním provozu na zahradě a poli nahradil vlastními nánosy českého prachu a to zejména v přístrojové desce, konektorech a jiných citlivějších partiích stroje. Zde bohužel Kubota jako výrobce trošičku podcenil situaci v ochraně citlivých dílů tohoto elektronicky řízeného stroje.

Gufero volantové tyče: 16x30x7 nejlépe s prachovkou. Pokud je vůle v horním gumovém pouzdru tyče volantu a volat vibruje, můžete toto gufero měnit do "aleluja".....

Dnes jsem přistoupil radikálně k opravě konektoru kontrolek palubní desky, neboť se mi nepodařilo vyměnit dutinky v patici, patici jsem odstřihl a nahradil několika klasickými autokonektory. Na plošném spoji jsem připájel kabely a ukončil je protikusy konektorů. Ještě je potřeba dořešit průchodku v originálním plechu kryjícím plošný spoj a bude hotovo. Kontrolky pracují bezchybně a hlavně spolehlivě!

Aktuálně umřelo i počítání motohodin. Celý problém je ve "vylágrovaném" uložení vstupu bowdenu do motohodin - neopravitelné..... budu hledat náhradu.

Je 19.1.2014 - výměna oleje v motoru a převodovce dokončena včetně nových filtrů. Do motoru se mi nepodařilo dostat více jak 3l nového olej, přes to, že už ani nekáplo z výpustního otvoru. Zato z převodovky a hydraulické soustavy jsem snad dostal vše. Filtr hydrauliky byl zřejmě již neprůchozí, neboť to co z něj vyteklo nebyl snad ani olej ale jen jakási vodnatá emulze.

Záhada s padající hydraulikou byla výměnou filtru a náplně vyřešena.

Nešetřil jsem a použil jsem originální díly, mám zkušenost že to stojí za to. Chod motoru i hydraulického systému se výrazně zklidnil. Uvidíme jak to bude vypadat na jaře pod zátěží. Při příležitosti výměny olejů jsem měnil i vložku filtru paliva. Dohnal mě k tomu jakýsi lógr na dně skleničky filtru, přes to, že loni jsem jej již měnil.

Projevila se další zajimavost. Víčko chladiče. Mělo mě to napadnout dřív, že Made in Czech republic působí na japonském traktoru divně.... Přepouštěcí tlak je poloviční oproti originálu a tak stačí zmačknout přívodní hadici a ventilem to ufoukne. Mělo to za následek neustálé odkapávání při zahřátí do sběrné nádržky.

Poslední hit: traktor přestal startovat, startér točí ale motor nenaskočí.... kontrola palivového systému - povolování matic trubek kam až jde palivo - OK, zapůjčeno měřidlo tlaků ve válcích se zapisovačem. První a poslední válec, orientace ze strany chladiče, se za studena vejdou do specifikace výrobce. Prostřední válec nikoliv. Další prošetřování bude na těsnost ventilových sedel, to může také ovlivnit naměřené tlaky válců. Nicméně zdá se, že bude potřeba servisního zásahu, buď jen ventily, nebo generálka motoru (výbrus, písty, kroužky, zabroušení sedel ventilů a výměna těsnění, možná i nějaká ložiska.... první odhad nějakých 20 tis. Kč.) Prozatím to řeším tak, že vyšroubuji žhaviče, přes otvory po žhavičích vstříknu injekční stříkačkou do každého válce cca 2-3ml motorového oleje, vrátím žhaviče a obvykle na 2. pokus nastartuji. Takhle to ovšem nejde do nekonečna....

P.S. traktor dostal strach a opět startuje.... stejně ale půjde na poléčení k odborníkovi.

Prozatím jsem nakoupil sadu horních těsnění (originál Kubota - motor D-905 se do Evropy dovážel) pro provedení měření a diagnostiky ventilů, pístů, hlavy motoru.

Po měsících hledání řešení náhrady otáčkoměru s počítadlem motohodin za přijatelnou cenu jsem zvolil ND ze Zetoru.

Tento sdružený přístroj je celkově robustnější než původní originál a bez úprav se tato akce neobešla. Nejprve bylo třeba zbavit nový otáčkoměr obalu. Následně i ručičky, která byla v nerozebiratelném provedení. Obojí zajistila úhlová bruska při maximální míře opatrnosti. Obal palubní desky bylo potřeba rovněž přizpůsobit, viz obrázky.

Jiný rozměr závitu na novém otáčkoměru vyřeší redukce. Dále bude ještě provedeno zakrytování vzniklého otvoru pro zástavbu nového přístroje.

A tady je konečně redukce závitů.

Nyní je už jen potřeba zvětšit otvor v krycím plechu pod palubní deskou kudy prochází původně pouze bowden ohebné hřídele na velikost redukce. No a pak už jen připojit bowden na motor..... ale to až po opravě motoru, tedy někdy příště.

Otáčkoměr s počítadlem motohodin je již namontován, funguje. Správnost počítání motohodin bude ověřována až během sezóny za provozu.

Aktualita k opravě motoru. Nebude potřeba motor repasovat. Příčinou je vadná baterie, (ne všechny články jsou OK) startér také potřeboval drobet oživit, k tomu nová silová kabeláž z baterie, + seřízení ventilových vůlí, rozhýbání vstřikovacího čerpadla. Motor chytá na první šup, teplý nebo studený..... Díky nedovírání ventilů nebyla na středním válci ani potřebná minimální komprese. To, že motor má své za sebou je jasné, ale bez generálky ještě chvíli a doufám, že dlouhou chvíli, vydrží. :-)

Nádrž...... počet teček graficky naznačuje, že byla jak řešeto. Nenápadné korozní tečky velikosti špendlíkové hlavičky. Některé už prosakovaly, některé se teprve chystaly. Ne všechno palivo tedy doteklo do vstřikovačů. Oprava provedena cínováním a vnitřní strana nádrže byla opatřena dvousložkovou barvou.

Nové téma: nemám sice rotavátor, ale chtěl bych využít čidlo výškové polohy rotavátoru, třeba k pluhu. Měl by to asi být nějaký potenciometr..... zapojený vhodně do zásuvky traktoru pro rotavátor, jenže jak. Zjištěno: zásuvka má 3 konektory, mám protikus-konektor, který když zasunu do zásuvky oživí kontrolku na palubce. Překvapuje mne, že z konektoru trčí pouze 1 drát....